Op donderdag 17 augustus werden de vrijwilligers van het scholenproject ‘Leven met een beperking’ getrakteerd op een heerlijke high tea in Huis van de buurt Stappers in Katwijk aan den Rijn.
Terugblik
In 6 weken tijd bezocht PGK in mei en juni groep 8 van 24 basisscholen in de gemeente Katwijk. Zo’n 700 leerlingen hebben de lessen bijgewoond. Veel vrijwilligers waren betrokken bij de gastlessen ‘Leven met een beperking’. Waaronder mensen van het Raamwerk en platformleden. Om hen te bedanken, zijn alle vrijwilligers uitgenodigd om het project op feestelijke wijze af te sluiten. Helaas kon niet iedereen aanwezig zijn.
High tea
De grote tafel in Stappers was prachtig gedekt. Lekkernijen zoals, bonbons, macarons en verschillende koekjes stonden op tafel. Net als de hartige hapjes zoals wraps en salade. Co Viele van Cootje kookt heeft de high tea verzorgd. De bonbons waren gemaakt door Mar Plug van Liefde voor Chocolade. Uiteraard ontbrak de thee niet. Marijke opende de high tea met een welkomstwoord. Een uurtje later besprak Linda de resultaten van de evaluatieformulieren. Tussen de officiële momenten kon er gesmuld worden van al het lekkers. Ook was er ruimte voor de vrijwilligers om hun eigen ervaringen van de gastlessen met elkaar te delen.
Beoordeling gastles
Aan iedere leerkracht is gevraagd om met de leerlingen de les en het spel te beoordelen. Van de 29 klassen ontving het platform 25 evaluatieformulieren. De leerlingen gaven de les in de klas gemiddeld een 8,4. Het ervaringsspel kreeg een iets hoger cijfer: 8,6. Verder waren er hoge scores op de vragen:
- Hebben leerlingen meer inzicht gekregen in het leven met een beperking?
- Hebben leerlingen meer begrip gekregen voor iemand met een beperking?
Aan de leerkrachten is er ook gevraagd wat de meerwaarde van de gastles is. Daarnaast konden leraren aangeven of er nog verbeterpunten zijn. Die vraag is bijvoorbeeld belangrijk om de gastlessen nog beter af te stemmen op de wensen van de school, de leerkracht en de leerlingen.
Verbeterpunten
De scholen werden ook dit jaar bezocht door verschillende personen. Zoals iemand die doof is, iemand die blind is, mensen met een verstandelijke beperking en mensen in een rolstoel. Voor een aantal scholen was het vooraf niet helemaal duidelijk welke beperking de gastdocent zou hebben. Hierdoor konden de leerkracht en de leerlingen zich niet goed voorbereiden op de komst van de gastdocent. Bij het volgende scholenproject zullen de scholen hierover vooraf beter worden geïnformeerd.
Ook de lengte van de les kwam een paar keer terug bij de evaluatie. Normaal duurt een gastles 2x 60 minuten en daartussen een pauze. Voor sommige docenten is 2x 45 minuten juist wenselijk. Volgend jaar zal het daarom mogelijk zijn om af te wijken van de normale lengte van de gastles.
Meerwaarde
Op de vraag ‘Wat is de meerwaarde van de gastles?’ kwamen vele mooie reacties. Dit is een greep uit de reacties: “Deze gastles maakt kinderen bewust van het feit dat mensen met een beperking net zo gewoon zijn als zijzelf. En dat er, ondanks een beperking, heel veel wel mogelijk is.” “De kinderen kunnen zich meer inleven hoe het is om te leven met een beperking en welke rol zij kunnen vervullen als zij iemand met een beperking op straat tegenkomen.” “De leerlingen ervaren veel beter het ongemak wat mensen in het dagelijks leven ervaren als je leeft met een handicap. Je merkt dat ze onder de indruk zijn en er veel van kunnen leren.” Opvallend was dat er 1 korte reactie vaak voorbij kwam op de evaluatieformulieren: “Ga zo door!” Dat is het platform zeker van plan.
Op naar volgend jaar
Het platform kijkt met veel plezier terug op een geslaagd scholenproject. Er waren weer veel mooie en positieve reacties. Van zowel de leerlingen, docenten als de vrijwilligers. De cijfers kwamen dit jaar weer uit op een ruime 8. Volgend jaar hoopt het platform ook weer zoveel mogelijk scholen te bezoeken. Met het doel om nog meer bewustwording te krijgen voor mensen met een beperking.