De maanden mei en juni stonden weer in het teken van de gastlessen Leven met een beperking. Deze gastles geven wij aan leerlingen van groep 8 van de basisscholen in de gemeente Katwijk.
Bewustwording
Op bijna alle scholen bestaat de gastles uit twee delen. Iemand vertelt voor de klas over zijn of haar beperking. Daarna volgt er een spel. In dat spel zijn er opdrachten waarbij de leerlingen ervaren hoe het is om een beperking te hebben. Dit jaar waren er gastdocenten, die doof, blind of slechtziend zijn. Twee andere gastdocenten zitten in een elektrische rolstoel van wege fysieke beperkingen. Ook werden er gastlessen gegeven door mensen met een verstandelijke beperking. Ook dit jaar konden we een beroep doen op veel vrijwilligers die de leerlingen helpen bij het spel.
Reacties
Na de gastles vragen wij de docent om met de leerlingen het evaluatieformulier in te vullen. Via dit evaluatieformulier hebben wij weer vele mooie reacties mogen ontvangen. Ook was er ruimte voor het melden van verbeterpunten. Voor de volgende editie nemen we deze punten mee. Dit waren enkele reacties die wij ontvingen via het evaluatieformulier:
“Kinderen krijgen een heel goed beeld van het leven met een beperking. Ze leren zich verplaatsen in de persoon die de gastles verzorgt. Het zorgt voor een indrukwekkende en inspirerende ontmoeting”.
“De meerwaarde is dat kinderen ervaren dat mensen met een beperking net zo gewoon zijn als zijzelf. De gastdocenten hebben laten zien wat mensen met een beperking wel allemaal kunnen, ondanks hun beperking”.
Resultaten
We hebben 31 lessen in de klas verzorgd. Aan 29 klassen is ook de spelles met de opdrachten gegeven. We hebben in totaal 25 ingevulde formulieren ontvangen van (dubbele) groepen 8. Dat is 94% van de bezochte klassen. Ongeveer 700 leerlingen hebben de gastlessen bijgewoond. Gemiddeld werd de les in de klas beoordeeld met een 8,3. De spelles kreeg gemiddeld een 8,8. We zijn erg blij met deze zeer mooie beoordelingen. Op de vraag of de gastles bijdraagt aan meer inzicht over het leven met een beperking geeft 70% ‘veel’ aan. En 30% ‘wel’. Voor de vraag ‘Draagt de gastles bij tot meer begrip voor mensen met een beperking’ was dit de uitkomst: 50% antwoordt met ‘veel’, 42% heeft ‘wel’ aangekruist. Bij 8% was het antwoord ‘neutraal’.
Feestelijke afsluiting
We kijken met veel plezier terug op het scholenproject. Alle vrijwilligers zijn ook dit jaar weer uitgenodigd om het project op feestelijke wijze af te sluiten. De aanwezige vrijwilligers werden in juli in Huis van de Buurt ‘Stappers’ getrakteerd op een heerlijke high tea.